Moderat utveckling innebär ökade klyftor

HN 12 juni 2010

De rödgröna budgetförslagen är finansierade, hävdar Freddy Jensen, Vänsterpartiet Varberg, i en replik till Michael Svensson.

Michael Svensson ondgör sig i HN den 3/6 över att de rödgrönas löften inte har täckning och kommer att bli inflationsdrivande. De blir ”ett slut på landets starka finanser och stabila ekonomi”.

Låt mig påminna om att 2006 hade Sverige väldigt starka finanser och ett budgetöverskott på 70 miljarder kronor. Detta överskott har bytts ut mot ett underskott på 70 miljarder.

Samtidigt fortsätter den moderata politiken med att skattesänkningar ska lösa alla problem. Skattesänkningar som man redan i dagsläget lånar pengar till! Och de skattepengar vi ändå får in till staten ska gå till bidrag till rika i form av Rut-avdrag, hellre än till utbetalningar av försäkringar till dem som har rätt till det. För det är ju faktiskt så att det finns en grund till att det heter arbetslöshetsförsäkring och sjukförsäkringssystem.

De rödgröna förslagen är finansierade, men inte på ett sätt som en moderat politiker önskar.

Den gemensamma välfärden bidrar vi alla till genom skattsedeln. Michael säger själv att skolan ska se till att alla får en fullgod utbildning, och där är vi överens. Vänsterpartiet vill att skolan ska få fler lärare så att alla kan få den hjälp och det stöd de behöver i skolan. Och det kräver pengar. Det kan inte åstadkommas om vi i Sverige måste låna pengar till skattesänkningar. Då har vi inte råd. Alla måste bidra, och de rödgröna kommer att höja skatten för dem som tjänar över 40 000 kronor i månaden. Det gör inte en undersköterska!

Michael tycker att snabbtåg i Tyskland mellan Paris och Lyon (?) är ok, men att vi inte har råd i Sverige. Borde han inte istället fråga sig om vi har råd att låta bli att utveckla spårtrafiken i landet? För att minska bilberoendet behöver vi ha alternativ, och snabbtåg är ett oerhört bra exempel på dessa alternativ.

Alliansregeringen genomför ett oerhört seriöst program för att öka klyftorna mellan rik och fattig, öka barnfattigdomen, öka utanförskapet och öka budgetunderskottet. Jag tror att många av landets väljare bör fundera allvarligt på detta.

Freddy Jensen