RUT-avdraget

”Företagarna” hävdar att RUT-avdraget skapat många nya jobb i Halland. Firmorna som tillhandahåller RUT-tjänster fortsätter att, via villiga media, basunera ut hur förträffligt det är, hur bra deras medarbetare trivs och att det minsann är vanliga medborgare som använder RUT.

Om man frågar en mer opartisk instans, Statistiska Centralbyrån, så får man veta att det är mycket ovanligt med hushållsnära tjänster bland personer med låg inkomst. Halva befolkningen har en årsinkomst under 200 000 kr och av dem använder 6 promille RUT. Bland de 5 % av befolkningen som tjänar över en halv miljon om året, använder 7% RUT. I Halland är mönstret detsamma. RUT används framför allt av höginkomsttagarna, det används mest i Kungsbacka och minst i Hylte. Nationalekonomen Roland Spånt har också visat hur överdrivna siffrorna är, som sprids om hur många jobb som skapats med RUT.

Vänsterpartiets främsta invändning mot RUT är att skattepengar kan användas bättre! Så länge vi har en bristfällig skolstädning som sliter på städerskornas ryggar och yrkesstolthet och ger allergier hos elever och personal, har vi inte råd med RUT. Så länge vi har köer till återbesök och behandlingar i sjukvården har vi inte råd med RUT. Så länge inte de gamla får mat som är tillagad på äldreboendet och får komma ut i friska luften dagligen, har vi inte råd med RUT. Vi kan ju inte prioritera städning hemma hos friska privatpersoner, som i de flesta fall hade haft råd att betala städningen ändå, före skolelevers, gamla och sjukas behov av en fungerande välfärd!

Kristina Hallberg

Riksdagskandidat för Vänsterpartiet