Visst kan Vänstern påverka Socialdemokraterna

Moderaterna är ingen garant för välfärden i Halland framöver, anser Ingmari Carlsson, Vänsterpartiet, i en replik till moderaterna Mats Eriksson och Gösta Bergenheim som skrev den 11/9.

I ett blått Halland/Varberg räds Mats Eriksson och Gösta Bergenheim Vänsterpartiets framfart i politiken och delar ut varningar för att det politiska rummet nu ser annorlunda ut i deras ögon. Socialdemokraterna är inte längre att lita på, de kan ju påverkas…

Jag tycker att Socialdemokraternas rikspolitik inte har varit så här bra på länge. De är tydligare, mer framåtriktade och har en skärpa i argumenten för en mer rättvis politik som är bra för många, ja på sikt nästan alla i Sverige. Naturligtvis deras egna slutsatser efter att ha sett fyra år av alliansens framfart, men förstås också för att de nu ingår i ett samarbete med Vänsterpartiet (och Miljöpartiet). Vi har lyckats att trycka politiken åt vänster!

Tänk om vi nu lyckas trycka S-politiken mera åt vänster även inom landsting och kommun, undrar herrarna Eriksson och Bergenheim, hur blir det då?

En hel lista med elände radas upp. Vi kommer att se till att privata vårdgivare får klappa igen när de inte tillåts att ta ut vinster (och medger därmed att det verkligen är vinster som är drivkraften för privata bolag att etablera sig i vård- och omsorgssektorn).

Rot-avdragen kommer att tas bort (det är lögn, tvärtom vill vi att Rot-avdragen ska omfatta hyresfastigheter och skollokaler och inte bara privatägda villor och radhus), vi ska införa en ungdomsskatt (det är också lögn – något sådant finns inte, däremot finns det förslag om slopad arbetsgivaravgift när unga ges fast anställning), etc.

Det är inte klokt så svårt det kommer att bli att vara Moderatpolitiker i Halland framöver, nu när man kanske måste ta debatten med alla i opposition för att det finns fler definitioner av välfärd, trygghet och ansvarstagande, ja till och med av valfrihet.

Sedan när blev Moderaterna garanter för välfärd för alla? De som har sett till att 25 000 jobb har försvunnit inom vård, skola och omsorg under deras fyra år.

Sedan när blev Moderaterna garanter för trygghet för alla? De som har skurit bort 32 miljarder kronor i socialförsäkringssystemen och låtit sjuka och arbetslösa finansiera en del av de skattesänkningar på 70 miljarder som de gjort.

Sedan när blev Moderaterna garanten för ansvarstagande? De som har finansierat resten av de 70 miljardernas skattesänkningar med lånade pengar.

Och valfrihet – det kan man diskutera vad det egentligen innebär – moderat valfrihet har alltid mest gynnat företagen, nämligen.

Jag ser hur Moderaterna tagit över begrepp, färger och symboler från andra partier – vilse i verkligheten eller medvetna provokationer, kan man undra. Det enda arbetarpartiet, gröna tröjor och röda rosor – vad ni än hittar på härnäst kommer Moderaterna alltid att förbli ett högerparti som allra kärast värnar dem som har mer än tillräckligt av aktier, av kapital och tjocka plånböcker – det bör du som väljare allvarligt reflektera över!

Ingmari Carlsson