Opinion

Är vi beredda att betala vad det kostar?

Konjunkturinstitutet säger nu att skatterna måste höjas med 120 miljarder kronor under nästa mandatperiod för att dagens välfärd ska kunna bevaras. Så mycket skattehöjningar behövs det alltså för att se till att vård, skola och omsorg inte blir sämre än i dag. En sådan höjning skulle innebära att skattekvoten 2018 är tillbaka på 2009 års nivå. Frågan vi måste ställa oss: är vi beredda att betala?

Många har säkert redan vant sig vid jobbskatteavdrag och skattesänkningar. Och visst kan det säkert vara trevligt att ha mer pengar i plånboken, men någonstans på vägen har konsekvenserna av det hela blivit närmast osynliga.

Det är inte svårbegripligt att det som händer när skatter sänks är att välfärden får ta smällen. Redan i lågstadiet får vi lära oss att skattepengarna går till det som vi alla delar på, det som vi alla tar del av: skola, vård, omsorg, infrastruktur. Då borde det heller inte vara så svårt att förstå att det är just de delarna som får ta konsekvensen av våra tjockare plånböcker.

Ändå fortsätter Alliansen styra över Sverige. Ändå får Alliansen fortsätta sänka skatter. Ändå får Alliansen fortsätta spela med vår gemensamma välfärd, den som vi tillsammans byggt upp. Den välfärd som har byggts upp av våra föräldrar och generationer innan dess. Det är dags att fråga sig nu: vad är välfärden värd?

I höst finns det en chans att vända skutan Sverige på rätt kurs igen. Det är inte för sent att göra något för att bevara vår gemensamma välfärd. Men det krävs att alla solidariskt hjälper till. Det krävs att alla är delaktiga och samarbetar. Är svenska folket med på det? Vänsterpartiet Halland hoppas innerligt det. Vår svenska välfärd är i allra högsta grad värd att bevara. Förhoppningsvis är det en uppfattning som delas av många. Förhoppningsvis kan alla nu se konsekvenserna av enskildas ökade välfärd, och se att den straffar den gemensamma välfärden.

Det är dags att sätta stopp nu. Det är dags att lyssna på Konjunkturinstitutet. Välfärden är för mycket värd för att vi inte ska kämpa hårt, tillsammans, för att bevara den. Det är vår plikt gentemot våra barn och barnbarn att se till att en förändring sker nu, innan det är för sent. I höst har du chansen att ta ställning. I höst har du chansen att hjälpa till att styra Sverige åt rätt håll igen. Rösta rött den 14 september.

Jon Thorbjörnson, riksdagskandidat för Vänsterpartiet Halland

Publicerad på Hallands Nyheter 2/8 2014