• 20180503 Vänste...

20180503 Vänstern vill ha bättre psykiatri

Nyhetsartikel i Hallandsposten den 3 maj 2018.

Camilla Tilljander, Lena Ludvigsson och Agnes Hulthén sittandes framför Vänsterpartiets logotyp
Toppnamnen till regionfullmäktige, fr. v. Camilla Tilljander (2), Lena Ludvigsson (3), Agnes Hulthén (1)

Den som lider av en psykiatrisk sjukdom riskerar att dö i förtid av fysisk sjukdom. Trots det satsar politikerna i Halland näst minst resurser per invånare av alla landsting i landet på psykiatrin.

– Vår vision är att Halland ska bli bäst. Eftersom regionen ligger i topp med så mycket annat så borde vi klara det, menar Lena Ludvigsson från Falkenberg.

Hon är ordförande för Vänsterpartiet i Halland och kandiderar på tredje plats på partiets regionlista som toppas av Agnes Hulthén från Varberg med Camilla Tilljander från Falkenberg som andranamn.

På onsdagen presenterade de tre kandidaterna Vänsterns valplattform för regionpolitiken i länet.

– Halland har den näst bästa sysselsättningsnivån i Sverige. Vi har goda förutsättningar att också bli mest jämlikt i landet. Det ska inte ha någon betydelse var man bor, vilka ens föräldrar är eller om man har psykisk eller fysisk funktionsvariation. Alla ska få samma hälso- och sjukvård, säger Agnes Hulthén.

Psykiatrin i Halland har fått mycket kritik för långa köer och bristande samarbete med primärvården. Vänsterpartiet vill satsa ytterligare 120 miljoner kronor för att den öppna psykiatriska vården ska hamna på samma nivå som övriga landsting.

– Vårdcentralerna behöver ta mycket större ansvar. I dag saknas kompetens inom psykiatri på både de regiondrivna och de privata vårdcentralerna, säger Lena Ludvigsson.

Ett exempel är, enligt Agnes Hulthén, att barn och unga med psykiatriska symptom skickas runt till olika vårdinstanser.

– De kvalar inte in till barn- och ungdomspsykiatrin, eftersom de inte är sjuka nog, och vårdcentralerna har inte den rätta kompetensen att ta hand om dem.

De tre vänsterpartistiska regionpolitikerna anser att det fria vårdvalet motverkar en mer allsidig kompetens inom öppenvården.

– Vi vill avskaffa det fria vårdvalet. Det är en låtsasvalfrihet. De med goda resurser väljer vissa populära vårdcentraler med följden att de vårdtunga patienterna blir kvar på andra vårdcentraler, säger Camilla Tilljander.

Hon vill också kämpa för att de så kallade brukarna får inflytande på alla led inom psykiatrin, i första hand.

– Det har visat sig ibland annat Stockholm att vården utvecklas bättre med brukarinflytande, säger hon.

När det gäller regionfrågor utanför hälsoområdet anser Vänsterpartiet i Halland att kollektivtrafiken ska vara gratis för alla, på lite sikt.

– Men vi vill börja med ungdomarna. Vänsterpartiet har drivit igenom avgiftsfri kollektivtrafik för unga under sommarlovet. Vi vill att Region Halland genom Hallandstrafiken ska avgiftsbefria unga under hela året, precis som man gjort i Hylte kommun, säger Agnes Hulthén.

Anna-Karin Forsberg, journalist på Hallandsposten