Inlägg

En ulv i fårakläder

Ulv i fårakläder

Jag är inte bara ordförande i Vänsterpartiet i Halland, utan jag har även äran att få företräda Vänsterpartiets väljare i Varbergs kommun där jag sitter i kommunfullmäktige. Det jag tänkte skriva om här handlar om Varberg och om Sverigedemokraterna där. Kanhända känns det igen på andra ställen, kanhända inte.

Det handlade denna afton i fullmäktige om att kommunen skrivit nytt avtal med Migrationsverket om en tillfällig ändring av mottagande av flyktingar

Den främlingsfientlige Sverigedemokraten Erik Hellsborn gjorde ingen förvånad när han tog till orda i denna fråga. Den handlar ju om de där som är lite olika oss. När vi i fullmäktige behandlar årets viktigaste frågor – som t.ex. budgeten – då sitter han tyst en hel dag. När vi pratar om omsorgen är han tyst, och när vi talar om bostäder säger han inte mycket. Han är tyst större delen av året. Han och hans gelikar säger att de tar ansvar för Sverige med sin politik, men större delen av året sitter Erik alltså tyst. Och hans parhäst, Jörgen Pejle, är faktiskt ännu tystare. De enda gånger man hör dom är när de ger Moderaterna sitt stöd i voteringar och så – förstås – när det handlar om invandrare.

När det handlar om människor som inte ser ut som oss. När det handlar om att ge nödställda en hand. Då kommer Erik igång. Ensamkommande flyktingbarn är inte ensamma, och de är definitivt inte barn. Ord som människosyn och medmänsklighet är han trött på. Och han lindar in sin inskränkthet i snygga paket om att bry sig om oss som redan bor här. Men varför pratar inte Erik när vi har budgetmötet? Varför bryr sig inte Jörgen när vi talar om kommunens bostadspolitik? Varför säger de inte vad de tycker om att klyftorna i samhället ökar? Var är trovärdigheten i det? Rondeller och övervakningskameror är viktigare. Och – framför allt – de mörkhyade syndabockarna är viktigare.

Erik ställde en direkt fråga till Vänsterpartiet om hur vi ser på att invandrare kommer hit till Sverige, Varberg, och tar våra ungdomars lägenheter.

Svaret är simpelt: vi i Vänsterpartiet kommer alltid att hjälpa den som behöver hjälp. Det är inte invandrarnas fel att Sveriges bostadspolitik sköts i sank 2006 när borgarna tog över makten i Sverige. Vi måste helt enkelt bygga mer så att alla kan få ett boende. Varbergs bostadsbrist kommer inte att bli mindre av att vi säger nej till 45 människor som behöver vår hjälp, den blir bara mindre om vi bygger bostäder till alla de hundratals människor som behöver ett hem.

Klyftorna i landet blir inte mindre av att vi avvisar den som är nödställd, det blir de bara om vi alla solidariskt hjälper varandra när vi har det svårt

Vi måste sträva efter ett mer jämställt samhälle för att rasism och främlingsfientlighet ska kunna utrotas. Alla mår bättre av det – fattig såväl som rik. Kvinna såväl som man, och invandrare såväl som infödd. Kom ihåg – innan Erik och hans kompisar började haka upp sig på muslimerna, så var det samerna som de ansåg inte hörde hemma här i Sverige. Innan de började haka upp sig på kultur i sitt partiprogram, så var det raser. Ulven har tagit på sig fårakläder, men är likväl en Ulv.

Freddy Jensen, ordförande Vänsterpartiet Halland
freddy_1