Meddelande från Regiongruppen

Regionfullmäktige 14/10 2015

En kort sammanfattning

Vi var på regionfullmäktige igår. Förutom att vi fick försmaka på en fabulös rundtur som är öppen för alla på lördag https://www.regionhalland.se/100ar och vår ordinarie agenda där vi fick bra svar på tre interpellationer så fick vi även en tjänstemannadragning inför det stundande budgetarbetet.

Själva fullmäktige i korta drag

Tjänstemannadragningen innehöll nulägesrapporter, prognoser och omvärldsbevakning. Några av problemen som lyftes är att trots att vi har högst sysselsättning i Halland i hela Sverige så har fortfarande både sjukvården och det privata näringslivet svårt att få tag i utbildad personal vilket i dagsläget är en av faktorerna som hämmar utvecklingen. I samma dragning rapporterades om att den kommunala och regionala apparaten nu har kommit igång med sitt arbete att ta hand om de flyktingar som kommer hit. Att vi har tagit vara på erfarenheter av tidigare decenniers flyktingströmmar märks även om det såklart finns mycket mer att lära och bli bättre på. https://www.mipex.eu/sweden I samband med frågestunden så går partikollegan Charlott upp och berättar om sitt arbete på SFI och hur hon möter otroligt kompetenta, välmotiverade och välutbildade människor varje dag, ”en guldgruva för en region som är i akut behov av kompetens”. Tjänstemännen svarar med att berätta mer om vilka planer de har för att fånga upp kompetens hos nyanlända och se till att accelerera de vägar in som finns. Det känns som att alla i möteslokalen tycker att det är en lättnad att föra en diskussion där fokusen äntligen ligger på de utvecklingsmöjligheter som varje migrationsvåg faktiskt har fört med sig för vårt land. Det framstår som det råder hyfsad konsensus i rummet och de flesta jag pratar med efteråt, oavsett partifärg, är eniga om att det var ett av de bättre möten vi haft. Bara en i SD som protesterade mot vad han uppfattade som en majoritet kvinnor i bildmaterialet, men inte ens alla hans partikollegor höll med honom om att det skulle vara något större problem om kvinnor för en gångs skull fick vara överrepresenterade.

Sammanlagt gick Axel Wigforss upp i talarstolen två gånger och Charlott Zsoldos gick upp tre gånger. Charlott Zsoldos som är ersättare var tjänstgörande då Maria Rasmusen har blivit sjuk.

Text: Agnes Hulthén

2015-10-15