Medlemsboom för Vänsterpartiet

2021 blev ett gott år för Vänsterpartiet i Halland. Medlemsantalet ökade med 22 procent och nu inleder partidistriktet sitt arbete för Valvinst 2022.

2021 blev ett turbulent år i svensk inrikespolitik. Opinionsmässigt har Vänsterpartiet gått vinnande ur kaoset vilket visar att väljarna belönar de som står fast vid sina ideologiska principer och håller sitt ord.

Senaste opinionssiffrorna för partiet visar en klar ökning till 10,5 procent. Partiledare Nooshi Dadgostar åtnjuter rekordhöga förtroendesiffror och medlemsansökningarna har strömmat in. Medlemsantalet var vid årsskiftet 28 783 medlemmar, vilket innebär att Vänsterpartiet har fått en nettoökning med 4911 nya medlemmar under 2021. Det är Vänsterpartiets högsta medlemsantal i modern tid.

Även i Halland har partiet rekordhöga siffror. Enligt en statistiskt säkerställd opinionsundersökning från slutet av 2021 ökar Vänsterpartiet från fyra till sju mandat i Halmstads kommunfullmäktige. Under 2021 gick medlemsantalet upp med 22 procent i partidistriktet vilket motsvarar 90 nya medlemmar.

Förklaringen till den stora uppgången är delvis partiets medvind inom rikspolitiken, men även de framgångar Vänsterpartiet haft i en rad viktiga frågor på lokal nivå. De goda siffrorna är välkomna inför den valrörelse som väntar.
–Det känns fantastiskt att gå in i valarbetet tillsammans med så många nya medlemmar. Det ger energi och en tro på att vi kommer göra ett fint valresultat, säger Lena Ludvigsson, distriktsordförande i Vänsterpartiet Halland.