Funderingar på internationella kvinnodagen

Publicerad i HN och HP 8 mars

Hur kan ”hushållsnära tjänster” vara ett jämställdhetsprojekt? Kvinnor, i framförallt över- och medelklassen hinner och orkar inte städa själva. Lösningen är att låta andra kvinnor, ur arbetarklassen, städa mot skatteavdrag. Varför orkar inte kvinnor städa? Var är deras män? Hur kan detta vara ett viktigare område att styra arbetskraft och skattepengar till, än vård-skola-omsorg som alla partier sade sig värna om i förra valrörelsen?

Vår gemensamma välfärd, som är till även för den som inte har råd, rustas ner. 1000-tals människor, flest kvinnor, får gå från sina jobb. I stället återuppstår pigan för dem som egentligen har råd, men i en avdragsgill variant.

Vill du att din dotter ska arbeta med ”hushållsnära tjänster”? Eller vill du hellre ha en skattesubventionerad städhjälp själv?

Vi vill hellre att den offentliga sektorn rustas upp så att kvinnor och män kan jobba som välfärdsarbetare där och skapa en bra vård-skola-omsorg för alla. VI vill ha heltidsjobb som går att leva på. Och vi vill att vi delar på jobben: 6 timmars arbetsdag för kvinnor och män, så kan vi hjälpas åt med barn och hushållsarbete!

Kristina Hallberg

Mikael Hallberg