Inlägg

Att vilja

https://www.flickr.com/people/20119192@N00 https://creativecommons.org/licenses/by/2.0/deed.en Sverigedemokraterna röner nya framsteg i opinionsmätningarna. De är nu på nästan 10 %. Ett främlingsfientligt och rasistiskt parti håller på att fullständigt förmörka den politiska arenan i Sverige. Och vem har vi att tacka för det?

Vi har en regering som jobbar stenhårt för att öka klyftorna i vårt samhälle. Den svage ska bli svagare för att ”hungriga vargar jaga bäst”. Den som redan har ska ha mer. Regeringen anser att det ökar vår konsumtion och därmed också tillväxten i landet. Detta experiment har nu pågått i 7 år, och vad är resultatet? Arbetslösheten är högre än vid regeringens tillträdande 2006. Det man då kallade för massarbetslöshet, är nu ett budgetmål att uppnå 2015 eller 2016. Antalet långtidsarbetslösa bara ökar. Den som är sjuk eller arbetslös får det allt svårare. Och regeringens enda, och ständiga, svar på alla problem är: Vi tar väl och inför ytterligare ett jobbskatteavdrag, så ordnar sig allt.

Men det är inte bara regeringen som är orsak till att Sverigedemokratern får så bra opinionssiffror. Socialdemokraterna har fullständigt tappat sitt ideologiska fotfäste. Man säger att man tycker att jobbskatteavdragen är dåliga – budet på det femte rent av katastrofalt för Sverige – men säger i nästa andetag att man inte tänker riva upp det om man kommer till makten. Värre hyckleri har vi väl sällan skådat. Och det är just sådant beteende som ökar på föraktet för politiken, och det är just sådant beteende som säger till folk att det inte spelar någon roll vem man röstar på. Det blir ändå det samma. Och det är sådant som Sverigedemokratern tjänar på.

Regeringen och Socialdemokraterna curlar Sverigedemokraterna till framgång, och säger sedan att man vägrar samarbeta med dom.

Vi måste inse vari problemet ligger. Vi måste minska klyftorna, och jobba för att få ett jämlikt samhälle. I ett jämlikt samhälle mår alla bättre – fattig och rik, kvinna och man, infödd och invandrad. Då, och endast då, har de främlingsfientliga och rasistiska Sverigedemokraterna och deras gelikar inget att hämta i samhället. Då kan de inte längre gömma sin inskränkthet bakom fraser om att vilja pensionärernas väl, de arbetslösas väl eller de sjukas väl. 95 % av de som röstar på Sverigedemokratern är inte rasister. Svensken är ett inkluderande folk, inte ett exkluderande. Vi är i grunden omtänksamma. Men i svåra tider tenderar människor att glömma vem man egentligen är.

Garanten för ett jämlikt samhälle, för en politik för att minska klyftorna, är ett starkt Vänsterparti. Vi kommer aldrig att sluta vår kamp för en rättvis fördelning av resurserna, för en välfärd värd namnet och för ett Sverige utan rasister i Riksdagen. Är vi ensamma i den viljan?

Freddy Jensen
Ordf. Vänsterpartiet Halland